In 2019 onthulde MINI zich als nieuwe extreme atleet in het modelprogramma van het Britse merk. De nieuwe MINI John Cooper Works GP was geboren. Het nieuwe model is de derde iteratie in een reeks GP-modellen die sinds 2006 door het Britse merk zijn geproduceerd. Het merk MINI staat bekend om zijn premium en kleinere modellen, gebaseerd op het erfgoed van de klassieke Mini, die zich jaren kenmerkte door een ongelooflijk strakke besturing en een onmiskenbaar brutale persoonlijkheid.
Sinds de introductie van de New MINI begin jaren 2000 door moederbedrijf BMW in München, zagen we de release van drie generaties New MINI, elk met hun eigen GP-variant. De nieuwste versie, algemeen bekend als de GP3, werd uitgebracht als het snelste model dat het Britse merk ooit had goedgekeurd voor gebruik op de weg. Aangedreven door een 2,0-liter viercilinder turbomotor met 306 pk, kan de GP in slechts 5,2 seconden van 0 tot 100 km/u accelereren.
Het model is beperkt tot slechts 3.000 exemplaren en biedt een ‘out of the box’ sportieve flair en overweldigende wendbaarheid, wat een uitstekende basis was voor onze specialisten om de nodige stappen te zetten om een pakket en een reeks upgrades te produceren die de gebreken van het standaardpakket aanpakken. De upgrades bieden eigenaren de keuze om te kiezen voor meer individuele upgrades geïnstalleerd in onze werkplaats en/of te koop via onze MINIspeed.eu webshop, Europa’s grootste online winkel voor MINI Cooper onderdelen.
Om de mogelijkheden te demonstreren, wilden we het voertuig verbeteren op drie belangrijke ingrediënten; prestaties, handling en geluid. Drie onderwerpen waar de standaard GP3 niet zijn volledige potentieel realiseert en waar de MINI-ingenieurs korte wegen moesten nemen om het project financieel haalbaar te maken.
De belangrijkste verandering is te vinden in de afdeling handling. De John Cooper Works GP heeft een custom suspension kit gekregen van de Nederlandse specialisten van AST Suspension. Ze monteerden hun 5100-kit, veranderden de veer- en veerpootkarakteristieken, waardoor klanten de mogelijkheid krijgen om te kiezen voor een zachter en meer dagelijks weggedrag, of om vast te houden aan de track-specificatie hardheid van het standaardsysteem en die ook verder te verbeteren. De zachtere set-up die op de blauwe auto werd gemonteerd, biedt een meer “algemene prestatie”, die volgens de Nederlandse eigenaar van het in Tsjechië geregistreerde voertuig beter past bij het karakter van een GP-model.
Om de contactpunten met de weg te verbeteren, werden superieure Michelin Cup 2-banden gemonteerd in een grotere maat 235/40/R18. Deze banden bieden verbeterde grip en een betere combinatie tussen prestatie en geluidsniveau. De specialisten in onze werkplaats zorgden ervoor dat de ophanging werd ingesteld volgens de juiste standaard, waardoor meer dagelijks gebruik mogelijk is op normale wegen. De plek waar de meeste GP3’s het grootste deel van hun levensduur zullen leven.
Naast het weggedrag werden de prestaties van de motor verbeterd. Het vermogen van de 2,0 liter B48-motor werd verhoogd tot 330 pk en 500 Nm koppel, wat een toename is van 24 pk en 50 Nm ten opzichte van standaard. Om de stijging van de motorprestaties te bevestigen, werd een Milltek cat-back-uitlaat gemonteerd. Hierdoor werd ook het geluid van de blauwe pocketrocket verbeterd. Op verzoek kunnen onze specialisten custom pops and bangs toevoegen aan uw uitlaatgeluid, waardoor de algehele ervaring wordt verbeterd.
Voor geïnteresseerden is er een volledig tuningpakket beschikbaar waarmee de prestaties van de MINI GP op 350+ pk en 530+ Nm komen te liggen. Hiervoor moet u een Airtec-intercooler en Milltek-downpipe (catless of met sportkatalysator) monteren in plaats van de standaardonderdelen. Deze nieuwe onderdelen zullen ervoor zorgen dat de gecommuniceerde prestatieniveaus op elk moment worden gerealiseerd.
Naast de technische wijzigingen zijn er zowel binnen als buiten grote veranderingen doorgevoerd. Allereerst kreeg het exterieur een compleet nieuwe look. De combinatie van wit en blauw verwijst naar één van de belangrijkste sportwagens uit onze autogeschiedenis, de Ford Escort RS Cosworth. Ontworpen om te kwalificeren als Groep A-auto voor het World Rally Championship, was deze van 1992 tot 1996 in zeer beperkt aantal verkrijgbaar als wegauto en had deze kenmerkende aerodynamische specificaties. Ontworpen door Frank Stephenson, die ook het hoofd van het ontwerp was van de allereerste New MINI hatch, vond de Nederlandse eigenaar van de auto dat de keuze voor en het verhaal achter deze kleur de cirkel rond maakte.
De basiskleur is het Blue Gem vinyl van Teckwrap gecombineerd met Avery’s Gloss White waardoor deze unieke combinatie ontstaat. Het ontwerp van de strepen en verschillende lijnen over het koetswerk verwijst naar MINI-ontwerpen uit het verleden en de veelbesproken wielkastlijsten werden bedekt met matzwart vinyl om beter te passen in het nieuwe, meer gedurfde ontwerp van de MINI GP. Het productienummer van de auto is in reliëf gedrukt in het vinyl dat op de voorste bogen is aangebracht.
Bovendien werden de wielen glanzend wit geverfd met glanzend zwarte inzetstukken om het algehele ontwerp beter te laten passen bij het opvallende ontwerp van de achterdakspoiler en wielbogen. De algehele kleurupgrade werd uitgevoerd door Fleek Wraps Customizing in Nederland. De wielen zijn gespoten door onze partner; Autototaalservice Oudshoorn en Ruygt.
De laatste upgrades zijn te vinden in het interieur, waar zowel de bestuurders- als de passagierszijde specifieke wijzigingen hebben ondergaan. Aan de bestuurderskant kreeg het stuur een nieuwe bekleding van leer en alcantara, wat een sportievere grip en gevoel geeft. De carbon-onderdelen op het stuur en achter het dashboard van de bestuurder werden geleverd door het in de Amerikaanse bedrijf CarbonMINI en bieden een uniek tintje aan de bestuurderszone. Aan de passagierszijde is de laatste upgrade het passagiersdisplay dat aanvullende informatie biedt aan zowel de bestuurder als de passagier over motortemperaturen, motortoerental en meer. Een leuke touch om de algehele upgrades op deze MINI GP3 af te ronden.
De bedoeling van dit project was om de gebreken van de auto weg te nemen en tegelijkertijd de glans te verbeteren, zowel aan de technische als aan de designkant. Het nieuwe ontwerp past bij het gedurfde ontwerp van de wielbogen en de dakspoiler waardoor het totaalpakket een meer coherente ontwerpstijl krijgt.
De technische upgrades zijn slechts een klein deel van de complete lijst met beschikbare upgrades die wij klanten en eigenaren kunnen bieden. Hun productaanbod biedt u de mogelijkheid om elke MINI-auto nog verder te upgraden. De MINIspeed webwinkel biedt meer dan 700 producten en meer dan 1.000 productvariaties en is daarmee de grootste online webwinkel voor MINI Cooper modellen in Europa. De winkel heeft een grote hoeveelheid producten voor een grote verscheidenheid aan klanten uit de Benelux en daarbuiten. Neem zeker eens een kijkje in de winkel op http://www.minispeed.eu.
Weser 6
2491 DE Den Haag Route
Telefoon: +31 (0)70 3206579
ma t/m vr 08.30 tot 17.30
Niet geopend op zaterdag, zondag en feestdagen
E-mail: info@beekautoracing.nl
Bezoek ook de dochtermerken van Beek Auto Racing B.V. | Privacy Policy